Saturday, July 5, 2014

Haa..Tu Boleh...

     "Sapa nak udang? Ni nak bagi ni," tanya Karim kepada ahli keluarganya yang berada di meja makan.
    
    “ Try la makan udang tu.Sedap.Rugi tak try makan.Udang tu la yang sedap,"kata Pak Samad ,ayah Karim, meyakinkan.

    Hari ini Mak Senah masak mee goreng basah.Tapi mee goreng ini sedikit istimewa kerana digoreng bersamanya beberapa ekor udang yang besar. Cukup menyelerakan. Tapi bagi Karim keadaan ini sedikit berbeza. Sikapnya yang tidak menyukai udang tanpa mencubanya walau sekali menjadikan kerjanya sebagai penjamah bertambah. Kali ini dia bernasib baik kerana udang-udang itu bersaiz besar.Jika tidak, mungkin setengah jam masanya dihabiskan untuk mengasingkan udang dari juadah itu.
    Mak Senah hairan melihat gelagat anaknya itu. Dia berfikir bagaimana cara untuk memperkenalkan rasa udang kepada anak tunggalnya itu. Mak Senah tidak kisah jika Karim tidak menyukai udang tetapi biarlah selepas merasanya. Setelah lama berfikir, barulah terlintas di fikirannya cara untuk memperkenalkan rasa udang itu.
     Petang hari itu seperti hari lain. Kedengaran suara kanak-kanak yang bermain di kawasan rumah yang  diselang- seli dengan bunyi kenderaaan yang lalu-lalang adalah suasana yang biasa untuk waktu petang di situ.
     “Shhh*tak tau nak buat bunyi camna*!!!”bunyi percikan minyak yang garang tanda masakan dimulakan.Hari ini terlintas di fikiran Mak Senah untuk memasak juadah minum petang. Juadah untuk kudapan petang ini disediakan berdasarkan bahan-bahan yang sudah ada di dapur. Makanan yang telah siap digoreng dimasukkan dalam penapis dan diletakkan di atas meja bersama air teh panas sudah siap terhidang.
     “Assalammualaikum. Mak, Karim dah balik,”kedengaran suara sayup-sayup dari ruang tamu. Suara itu membawa anak mata Mak Senah melihat kepada muka jam yang berada di dapur. Pukul 6.00 petang. Karim memasuki ruang dapur dalam keadaan butang atas tiga butang atas baju pengakap itu dibukakan dan baju itu dikeluarkan dari seluar. Sudah menjadi kebiasaan setiap hari Rabu, Karim akan ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum.
      “Lewat pulak balik hari ni, Karim,”sapa  Mak Senah setelah melihat anaknya melabuhkan badan di atas kerusi meja makan rumah itu.
     “Hari ni cikgu ajar lebih dari minggu-minggu sebelum. Dia kata minggu depan dia nak test. 3 orang dapat point paling banyak dia nak hantar ke jambori apa entah,”jawab Karim sambil tangannya menghala ke arah telinga cawan teh di atas meja.
     “Sapa cikgu tu?”tanya Mak Senah.
     “Cikgu Selamat,”jawab Karim ringkas.
     “Oh,patutlah,”balas Mak Senah.
     Suasana di dapur senyap seketika. Hanya kedengaran bunyi Karim yang tekun mencicip teh yang panas dari cawan. Mak Senah pula sudah mula mengalihkan perkakas dapur yang sudah tidak digunakan ke dalam sinki untuk dibasuh selepas ini.
      “Mak masak cucur apa ni?Bau macam sedap ja,”Karim cuba menyambung perbualan.
      “Oh,ya ka? Try la rasa tengok. Ambik yang bawah-bawah sikit.Yang atas tu panas lagi,”kata Mak Senah kepada Karim sedikit tersenyum.
      Tangan Karim mencapai satu daripada cucur itu.Cucur itu dicicah ke dalam piring yang mempunyai sos.Kemudian, dimasukkan ke dalam mulutnya yang sudah bersedia menerima  juadah itu. Mak Senah melihat gelagat anak terunanya itu dalam keadaan tersenyum dan sedikit berdebar. Mungkin rasa tak sabar untuk menunggu respon dari Karim.
      “Camna?Sedap?”tanya Mak Senah setelah melihat anaknya itu menelan cucur yang dikunyah tadi.
      “Uih sedap ni.Isi apa mak bubuh dalam ni?”tanya Karim ingin tahu.
      “Tadi mak tengok ada udang lebih dalam peti sejuk tadi.Mak blender la masuk dalam cucur sekali,”kata Mak Senah tenang.
      Karim terhenti dari mengunyah.Mukanya bingung seraya berkata, “Mak!! Tak aci la buat Karim camni.”

      “Sedap kan? Kan  mak dah suruh try lama dah.Kan tengok sapa yang rugi,”kata Mak Senah sambil ketawa melihat keletah anaknya itu.

**********************************************************

Assalammualaikum...

      Dah lama rasanya tak menulis kat sini...Punya la tengok last post-nya bulan Julai tahun lepas...Dah dekat setahun dah...Punya lama tu kalau budak tu baru lahir time aku tulis post aku dulu,rasanya budak tu dah boleh berjalan.Bukan takmau update,tapi memandangkan mehnah dan tribulasi kehidupan ni *fulamak ayat* maka tak dapat la aku nak update blog aku ni. Aku terkejut jugak walaupun aku tak update,tapi bila check follower bertambah.Maka sebagai "fanservice" kena la update se-post dua,ye dak?*bajet artis*Anyway,aku minta maaf sangat, pasal cerita tergantung untuk post "Mana Aku Ingat?(1)".Aku dah tulis sebenarnya sambungan cerita tu,tapi sebab laptop aku rosak dan semuanya ada dalam tu,so aku kena la tulis balik kot.

      Ok,selesai merapu.Sebenarnya aku nak cerita pasal kehidupan kehidupan aku sebagai medical student in clinical phase ni.Tapi rasa elok la diutamakan cerita tentang Ramadan dulu.

      Kita dah pun melalui beberapa hari Ramadan. Diharapkan Ramadan sebelum ini dapat diisi dengan baik dan insyaAllah amalan yang kita lakukan diterima oleh Allah.Bercakap tentang Ramadan ni,aku rasa aku dah tak mahu cakap pasal hikmah berpuasa sebab aku rasa aku dah tulis benda ni 3 tahun lepas.Jadi, untuk kali ni aku nak cakap pasal hikmah Ramadan la.

       Ramadhan ni merupakan satu nikmat yang besar dari Allah kepada manusia. Sebab apa?Sebab pada waktu inilah dikatakan syaitan dibelenggu,ada yang kata diikat dan sebagainya.Dalam Ramadan ni la yang dikatakan ada Lailatul Qadr dan banyak lagi kelebihan-kelebihan dalam bulan Ramadan yang aku tak mahu nak nyatakan semuanya.

       Pada satu sisi yang lain,aku nampak Ramadan sebagai satu bulan motivasi untuk umat manusia. Pada bulan Ramadan ni kita dapat tengok berapa orang yang boleh khatamkan Al-Quran?Berapa orang yang boleh pergi solat terawih di masjid ?Berapa orang juga yang sekurangnya boleh menahan lapar dari start subuh sampai la ke maghrib?

       Di sini, Allah cuba menunjukkan pada kita bahawa kita boleh ikut apa yang Allah suruh. Kita boleh sebenarnya melazimi bacaan Al-Quran.Kita boleh sebenarnya pergi ke masjid. Allah sedang menunjukkan kepada kita yang kita boleh melakukannya, tapi kenapa selepas Ramadhan kita tak mampu nak buat semua ni?

      Owh.Ada orang kata,waktu Ramadan takdak syaitan,boleh la buat semua tu.Lepas Ramadan ada syaitan,susah la nak buat, direct terbantut ja niat tu.Yes,memang tak dinafikan manusia memang diciptakan lemah.Mungkin kalau kita tak mampu nak buat sehebat amalan Ramadan kita, sekurangnya amalan tu tak la kita tinggal,kan? Rugi sebenarnya.Sebab seolah-olah,kita pada hakikatnya boleh buat tapi kita tak mahu buat.

       Ok la.Akhir sekali, jadikan la bulan Ramadan bulan untuk cuba buat sehabis baik dalam amalan kita supaya ia menjadi pemberi semangat kepada kita untuk terus beramal selepas Ramadan nanti .Mungkin tak sehebat Ramadan tapi berterusan.Bukankah sedikit tetapi berterusan itu lebih baik dari banyak tetapi bermusim?

      Macam tu la sikit apa yang aku boleh tulis dekat sini.Apa yang mungkin rasa tak betul dan sebagainya boleh la ditulis ruangan komen sebabnya aku pun bukan ahli dalam bidang ni dan masih belajar.Akhir kata,apa yang aku kongsikan ni bermanfaat..InsyaAllah.

       Wassalam.

1 comment: