Friday, July 18, 2014

Mana Aku Ingat?(Rumusan)

Assalammualaikum
     Panjang pulak cerita aku kali ni kan? Siap ada dua part lagi.Anggap la cerita ni seolah-olah anda membeli bumper Ujang mahupun Apo?.Tapi yang ni tak kena bayar la.Hiburan di bulan puasa la kot. Fakta yang lagi bes,kedua-dua part ni jarak masa dia sampai setahun. Tapi apa-apa pun kita layan ja la.
      Cerita aku sebelum ni aku cuba nak sampaikan tentang memori. Penciptaan sesuatu maklumat yang dinamakan memori ni antara perlu kagumi sebagai seorang hamba kepada Tuhannya. Sememangnya maklumat yang dikatakan ‘memori’ itu wujud,tetapi masih tidak diketahui secara tepat oleh para saintis di mana kedudukan ‘memori’ ini di dalam otak.Tetapi yang wujud hanya teori  bagaimana memori itu wujud.
     ‘Memori’ boleh dibahagikan kepada dua jenis.Memori untuk jangka pendek dan memori untuk jangka panjang.Memori untuk jangka pendek ini kebiasaannya melibatkan perubahan pada ‘neuronal transmission’ dari satu neuron ke satu neuron yang lain berbanding memori untuk jangka panjang melibatkan perubahan struktur pada neuron itu sendiri.Jadi,tidak hairanlah jika ada sesetengah perkara dapat kita ingat pada jangka masa yang panjang dan sebahagiannya hanya untuk jangka masa yang pendek.
     Lebih menarik,memori yang banyak ini tidak dibiarkan begitu sahaja.Ia dikawal oleh salah satu bahagian otak yang bertindak seperti rak-rak buku di sebuah perpustakaan. Maka memudahkan kita untuk “retrieve” semula memori atau maklumat-maklumat lama tentang sesuatu perkara.Jika bahagian ini bermasalah,maka kita akan sukar untuk mengingat semula sesuatu perkara dengan  baik.
      Terdapat satu perkara yang menarik tentang memori ialah wujudnya istilah yang disebut procedural memory.Procedural memory adalah memori yang wujud hasil daripada perkara  yang kita lakukan selalu. Sebagai contoh, seorang pemuzik professional mampu untuk memainkan suatu alunan muzik hanya dengan melihat pada not-not muzik di hadapannya.Hal ini kerana dia sudah terlalu biasa dengan not-not tersebut melalui latihan yang berterusan.Dan memori seperti ini kebiasaannya sukar untuk hilang secara total dari seseorang.Jika melalui jangka masa yang lama sekalipun,hanya memerlukan masa yang sedikit untuk di ‘recall’  semula.
     Ciptaan Allah yang Maha Agung perlulah digunakan dengan sebaik-baiknya kerana itulah cara kita mensyukuri nikmat yang dikurnia.


Wassalam.

No comments:

Post a Comment