Friday, July 18, 2014

Mana Aku Ingat?(2)

Jun 2013
     Bagasi yang sederhana besar itu aku tarik keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas. Seperti rutin tahun-tahun sebelumnya,apabila keluar dari lapangan terbang, aku akan hirup udara di luar sedalam-dalamnya. Ambil angin “Malaysia”  mungkin. Antara benda yang aku rindu dengan Malaysia ialah udara yang berbau rumput itu.Entah la. Mungkin pelik tapi itulah aku. Tambah pula,hari itu hujan renyai-renyai.Maka lebih kuatlah bau itu. Bau ini memang susah untuk aku dapati di Jordan,bumi aku belajar sekarang.Oh, ya! Aku sekarang sudah bergelar pelajar tahun ketiga jurusan perubatan.Dan aku pulang hari ini selepas selesai semester kedua sebelum pulang semula ke Jordan untuk menyambung semester musim panas pada tahun yang sama.
      Aku menjenguk-jenguk ke arah tempat letak kereta yang betul-betul berada di hadapan lapangan terbang. Dengan harapan, mungkin kelihatan ahli keluarga aku sedang berjalan ke arahku. Tapi kelihatan sunyi sahaja. Rakan-rakan yang lain yang bersamaku sudah lama pulang bersama keluarga masing-masing. Risau. Kebiasaannya, mereka sudah sampai terlebih awal di balai ketibaan untuk menyambutku.Lagipun, aku sudah menelefon ketika di KLIA tentang anggaran masa aku akan tiba di situ.
      “Jalan jammed kot,”aku berbicara sendirian sambil mengeluarkan mp3 bersama headset biru berjenama JVC keluar dari beg.
      Folder MALAY aku pilih untuk dimainkan.Bak kata orang ambil feeling Malaysia. Lagipun jarang-jarang sangat aku dengar lagu melayu. Selalunya,kalau lagu melayu yang selalu dimainkan di telinga, maka tak dapatlah aku tumpukan perhatian untuk belajar.Mana tidaknya,apabila lagu dimainkan,aku turut sama menyanyi untuk bersaing dengan artis rakaman tersebut. Pelik tapi benar.
      Kereta Toyota Unser Silver kelihatan meluncur laju di hadapanku. Di dalamnya kelihatan susuk tubuh yang aku kenali. Kereta itu berhenti ke hadapan lebih jauh dari kedudukan aku sekarang. Aku baca nombor pendaftaran kenderaan. Sah.Memang itu memang kereta ayahku. Ayahku keluar dari kereta sambil menjenguk-jenguk mencari aku mungkin.Aku pula terkial-kial mematikan mp3 yang sedang menghiburkan aku buat seketika tadi.Headset yang berada telinga tadi aku gantungkan di leher sambil bagasi itu aku tarik kearah ayahku. Gerak langkahku itu disambut dengan senyuman ayahku.Tangannya aku capai dan tubuhnya kupeluk.Dan seperti biasa, diakhiri dengan usapan kepala dari ayahku. Bagasi yang ku tarik tadi aku angkat ke dalam perut kereta yang sedia dibuka oleh adikku yang turut sama ikut menjemputku. Selesai semuanya,kereta famili itu terus ayahku pandu keluar dari kawasan lapangan terbang.
      Kenderaan itu mula memasuki kawasan perindustrian sekitar Bayan Lepas sebelum melalui Jambatan Pulau Pinang. Aku pula asyik memandang persekitaran.Melihat jika ada sebarang perubahan walaupun hanya meninggalkan tempat itu baru setahun lalu.Keadaan jalanraya yang lengang itu melancarkan perjalanan kami ke arah satu-satunya jambatan yang menghubungkan tanah besar dan Pulau Pinang itu.
      “Dah lama sampai tadi?” tanya ayahku sambil mematikan radio yang terpasang sejak 20 minit tadi.
      “Eh,tak la. Baru ja,”jawabku ringkas.Masih kekok mungkin sebab sudah lama tidak bersua muka.
       “Tu la.Kereta City tadi buat hal.Tak boleh start pulak. Lama jugak tadi tersangkut kat rumah. Last-last naik la kereta ni. Tu pun seriau jugak,takut-takut kereta ni habis bateri sebab lama tak bawak,” cerita ayahku. Cerita itu menyelesaikan persoalan dalam fikiranku sejak tadi kerana kebiasaannya kereta ni hanya digunakan jika kami sekeluarga akan ke mana-mana.Jarang digunakan untuk jika hanya dua tiga orang sahaja yang akan ke suatu tempat apatah lagi ke tempat yang dekat.
      “Along tolong tengokkan esok kereta tu.Heran jugak tiba-tiba ja buat hal,”ayahku mula mencadang. Cadangan itu membuatkan aku menelan air liur. Mana tidaknya, sudah lama rasanya tangan aku ni ‘bersih’. Bak kata orang ‘dah gantung sepana’.Kalau dulu minyak enjin dan minyak gear tu dah macam sanitizer kat hospital. Sekarang ni, but depan kereta pun aku dah lama tak hadap.
      “Ish,abah,tak payah la kot. Along dah lama tinggal dah GIAT. Ingat-ingat lupa ja rasanya ni.Tambah pula,kereta Honda Along tak biasa buat,”kataku cuba mengelak.
      “Alah,abah bukan suruh along buat pun.Suruh along tengokkan ja. Abah saja nak dapat idea apa yang rosak,”ayahku cuba memujuk.

      “Hmm.Ok la.Tapi along tak janji la boleh cari punca dia sebab along pun tak berapa ingat sangat,”kataku akur.
*****************************************************************
      Pagi itu mendung sedikit.Kelihatan seperti sang mentari malu-malu untuk keluar menerangi pagi itu. Bunyi burung-burung yang berkicau cukup menjadi hiburan pada pagi itu.Aku pula baru saja selesai menjamah sarapan pagi.Hidangannya ringkas. Secawan Nescafe dan sepinggan nasi goreng kicap masakan ibu. Sedang aku duduk-duduk di ruang tamu, aku terdengar segugus kunci diambil dari tempat letak kunci. Bunyi itu menandakan aku perlu bersedia dengan tugasan pertama setelah tiba di rumah aku semalam.
      “Jom,”ajak ayahku ringkas.
      Kereta Honda City yang berada di dalam garaj itu diundurkan ke belakang tanpa dihidupkan.But hadapan dibuka.
      “Try start tengok,abah,”arahku.
      Kereta berwarna merah hati itu cuba untuk dihidupkan beberapa kali.Masuk sahaja kali keempat baru kereta itu dapat dihidupkan.Tapi dari segi bunyi,memang aku rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan kereta ini. Ini bukan sixth sense .Tetapi secara konsepnya,sebarang peralatan mekanikal,terutamanya kereta, jika mula mengeluarkan bunyi yang asing itu bermakna pasti ada kerosakan atau kesilapan di mana-mana.Ayahku yang tadi berada di tempat pemandu keluar mendapatkan aku yang berada di but hadapan kereta.
      “Macam mana?”tanya ayahku.
      “Entah la.Kereta pernah mati tengah-tengah jalan tak?”tanyaku cuba mendapatkan butir-butir yang perlu.
      “Tak pernah pun. Semalam la start jadi camni.”
      “Okay.Bukan alternator yang problem,”bisik aku sendiri.
      “Along rasa mungkin starter yang problem. Ataupun mungkin masalah kat distributor ngan high tension cable yang problem,”kataku cuba menerangkan berdasarkan ilmu aku yang tak seberapa ni.
      “Hmm.Abah rasa macam bukan problem kat starter,”ayahku cuba meneruskan perbincangan. Walaupun ayahku lebih pakar dalam bidang elektrik dan elektronik,namun asas ilmu mekanikal turut diperlukan dalam bidang itu.Maka pandangan ayahku sangat perlu dalam perkara ini.
       Sedang asyik berfikir sambil melihat khusyuk pada enjin kereta itu,tiba-tiba hatiku terdetik untuk melihat ekzos kereta itu.Aku bergerak sendiri ke arah belakang kereta. Aku lihat asap yang keluar daripadanya lebih hitam daripada biasa. Keadaan itu memberi tanda bahawa ada pembakaran yang kurang efisien pada bahagian enjin.
      “Abah, try tekan minyak tengok,”pinta aku.
      Bunyi deruman enjin mula kedengaran tetapi diikuti dengan bunyi dari ekzos seolah-olah menembak-nembak.Sah.Memang masalah pada bahagian ignition system .
      “Pernah tukar tak high tension cable ka,distributor ka sebelum ni?”tanya aku kepada ayahku.
      “Tak pernah.Kenapa?”
      “Along rasa problem kat situ la.”

      Selepas selesai perbincangan itu,ayahku terus memandu kereta itu ke bengkel yang berdekatan.Ternyata yang rosak adalah pada bahagian distributor enjin tersebut. Rasa dapat selesaikan masalah tersebut dan bersyukur sekurang-kurangnya ilmu yang aku belajar dulu tak hilang kesemuanya dibawa masa.

No comments:

Post a Comment