Wednesday, February 1, 2012

Terbang Mencari..... (Part 1)

    Jauh berjalan,luas pengalaman,bertambah pengetahuan,menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan...pergh..bermadah kata aku kali ni...hahaha..macam tak biasa pulak...ok la.aku tulis post kali ni nak cerita sikit la pengalaman aku yang tak seberapa ni menjelajahi Bumi Andalusia dan Bumi Renaissance.Mungkin akan ada orang cakap,buat apa la pegi melancong ni,habis duit ja...daripada abih duit camtu ja,lebih baik buat benda lain.Tapi pandangan aku,kalau ada duit lebih2 tu,pegi ja la jalan2,sebab ni lah salah satu cara nak buka mata,buka minda...Kita akan dapat melihat dunia dan menilai..(Ayat Fadilah Kamtumi dah keluar)..Sekarang,aku teruskan dengan catatan aku sepanjang perjalanan..Mungkin aku tak boleh nak ceritakan semua,tapi aku akan cuba untuk recall apa yang aku dapat sepanjang perjalanan
17 Januari 2012 
 1000(waktu jordan) -Beg dah siap,bekalan dah siap,perkakas dah siap...sekarang ni tinggal nak tunggu masa nak gerak ja..ada la perkara-perkara kecil yang masih perlu diselesaikan..macam borang safar(borang makluman kepada persatuan pelajar untuk keluar melancong) dan lain2..biasa la tu,sebelum ni pun,nak pakai kasut baru isi borang safar..
 1500(waktu jordan) -Tunggu MPV...beg semua dah ada kat tempat pertemuan..30 minit kemudian baru la pak cik MPV sampai.pastu pegi ambik semua ahli rombongan di rumah masing2..kesimpulannya dah pkul 4 lebih baru boleh gerak dari Irbid ke airport...Kami sampai di airport dah nak dekat pkul 6...Ticket flight pkul 8.50 malam..kira kami berada agak awal di tempat kejadian bagi mengelakkan perkara2 yang tak diingini berlaku..
 2100(waktu jordan) -Kapal terbang sudah mengembangkan sayapnya ke awan dan sejurus itu aku berada di madrid...aku terjaga..rupa-rupanya smua itu mimpi(punya semangat nak berjalan)
18 Januari 2012      
0030(waktu london)-Ahli2 rombongan sampai di London Gatwick..terpesona dengan lapangan terbang yang agak bes(tapi wi-fi pun takdak,nak kena online guna pc yang dia sedia,kena bayar plak tu).Kami di sini hanyalah untuk tujuan transit..Namun,waktu transit ini dipenuhi dengan minuman yang tidak berperisa(air mineral).mana tak nya,duduk 5 jam atas flight tak minum apa2,ada ja dia jual atas flight,tapi rasa tak berbaloi plak bli,memang rugi berganda..memang kering la..Hmm..cuaca kat london waktu ni,tak la sejuk sangat..boleh takat nak amik angin malam(hobi saya).
 0730(waktu london)- Ahli2 rombongan berada di dalam kapal terbang kepunyaan syarikat easyjet untuk ke madrid...excited tak terkata la..mimpi indah menjadi nyata..masa diambil dari london ke madrid lebih kurang 3 jam...tapi macam biasa la..aku alergi skit menjadi penumpang kenderaan...asal masuk je tidur,asal tidur je masuk..bangun2 dah mendarat rupanya..setibanya kami di lapanngan terbang madrid kami disambut oleh "information centre" yang tidak jauh dari balai ketibaan..ini adalah panduan utama yang perlu diikuti oleh setiap traveller kali pertama..Ini bertujuan melancarkan perjalanan..lagi satu sebabnya orang kat information centre ni boleh cakap bahasa inggeris..mudah la untuk komunikasi dua hala sebab lepas ni mungkin susah nak tanya orang tepi2 jalan dan sebagainya..
 1230(waktu spain)-kami berada di stesen bas merangkap stesen kereta api setelah menaiki bas dari airport..meneliti bandar madrid sepanjang perjalanan..rasa macam duk kat Eropah(poyo gila)..bes tengok bangunan,pemandangan,pokok besar,fountain..pergh...terkaku diam seribu bahasa sambil mulut ternganga...ni dah bukan rusa masuk kampung dah ni,ni dah macam rusa masuk kota metropolitan.. Kami berada di stesen ini untuk menunggu masa train kami untuk ke granada..sambil menunggu peluang digunakan untuk memenuhi segala hajat yang perlu ditunaikan agar tidak menyesal di kemudian hari..tips yang kedua perlunya anda menyedia botol untuk memenuhi hajat ini kerana anda mungkin berasa kekok untuk menggunakan tisu bagi yang tak biasa..Ada juga yang memenuhi kekosongan perut sebelum tiba di tempat penginapan di granada nanti untuk tujuan alas perut..Sampai sahaja di tempat penginapan nanti aku berazam untuk makan maggi yang dibawa..
1700(waktu spain)-kereta api meluncur laju di atas landasan..aku meneruskan perjuangan tidur aku seperti biasa..namun kali ini sedikit berbeza,sebab aku terbangun beberapa kali sepanjang perjalanan..bukannya tak mahu menikmati permandangan sekeliling,tapi tiada yang menarik minat aku untuk menghayatinya..aku pun heran gak..lagipun hari pun dah nak gelap..tak nampak apa pun dari dalam train tu..kami tiba di granada 5 jam kemudian..setelah bertanyakan jalan di kaunter tiket di stesen kereta api itu kami tiba di tempat penginapan yang telah kami tempah..Semua kami terus ke bilik masing2 untuk tujuan rehat demi pengembaraan sebenar yang akan bermula pada esok hari...

1 comment: