Saturday, June 15, 2013

Di Mana Aku?

Bismillah..
     Segala puji bagi Allah yang mengurniakan kekuatan,nyawa dan peluang untuk aku berdiri hingga hari ini.Hari ini jam 9.28 pagi(waktu Malaysia) merupakan waktu ulangtahun aku yang ke-21.
     
     Namun,selama bertambah tahun, semakin bertambah umur,rasa seronok menyambut waktu ulangtahun tidak terasa tetapi dipenuhi dengan kerisauan yang lain.Hmm..Entahlah..Bak kata Ben Parker(Pak Cik kepada Peter Parker a.k.a Spiderman),"great power comes with great responsibility". Dan aku merasakan bertambah usia seseorang turut bermakna bertambah power seseorang.Power terhadap diri sendiri.
     
     Jika waktu saat kita dilahirkan,kita di bawah penjagaan ibu bapa kita sepenuhnya.Mana tidaknya,bukan setakat menatang minyak yang penuh, bahkan nyamuk yang berniat menghingap kulit yang mulus bayinya turut dihalang.Semakin membesar kita dilepaskan mengenal dunia sedikit demi sedikit.Dan mungkin suatu hari nanti,sehingga mereka menemui ajal terlebih dahulu, tangan yang sedang dipegang sedikit ini terpaksa dilepas dari genggaman.Dan saat itu, kita perlu mengemudi kehidupan kita sendiri bahkan mungkin bersama beberapa kehidupan yang lain.

     Ya...Aku faham...Semakin bertambah usia,sememangnya bertambah tanggungjawab aku.Tapi yang aku risaukan bukannya tanggungjawab itu.Tetapi ujian yang bersama tanggungjawab itu.Melihat dunia hari ini,aku takut untuk melangkah.Mana tidaknya, aku asing.Aku tidak pernah,takut dan tidak mahu diuji dengan pangkat, harta mahupun wanita. Aku lihat ramai jiwa yang lebih tua dari aku,tatkala diuji dengan perkara-perkara ini, mereka bukan lagi jiwa yang besar yang aku kenal dulu.Bukan jiwa yang hebat seperti dulu.Bukan jiwa yang memberi harapan seperti dulu.Kerisauan aku lebih memuncak apabila jiwaku tidak sebesar mereka,tidak hebat seperti mereka,tidak pernah memberi harapan seperti mereka.Mampukah aku menghadapi cabaran dunia ini?

     Sepanjang 21 tahun ini, tidak aku nafi.,banyak sakit yang aku tanggung,banyak luka yang terhiris,banyak airmata yang dikesat, ramai orang yang aku kenal,banyak suka yang aku gelakkan....dan ..dan...dan banyak lagi kenangan yang jika aku ungkapkan pasti ada yang tak terucap dengan kata dan tak tersusun dengan bahasa.Apapun aku harap itu semua pengalaman yang mengajarku erti hidup yang pasti menjadi bekalan aku di sana.

     Mungkin perlu untuk aku menghitung semula kekurangan aku sepanjang 21 tahun ini.Perbaiki setakat termampu supaya cabaran ini dapat aku melangkah dan terus melangkah ke destinasi aku yang hakiki itu.Perjalanan ini panjang atau pendek?Itu bukan urusanku.Panjang atau pendek aku harap keduanya diberkati. Bukankah pendek berisi itu lebih baik daripada panjang tetapi sia-sia?

SELAMAT MENERUSKAN HIDUP WAHAI ROH DAN JASAD KU


3 comments:

  1. puitisnya hang amru.. xsangka aku

    =p

    ReplyDelete
  2. kan, putis gila :D

    org cakap, doctor cemerlang bahasa dia mesti terbilang =)

    ReplyDelete