Februari 2010
Kelihatan seorang lelaki dalam
lingkungan umur 30-an masuk ke kawasan bengkel.Bengkel hari ini semak
sedikit.Mana tidaknya, tujuh “engine stand” hari ini ditugaskan untuk di”grind
valve”.Proses untuk “grind valve” memang
agak leceh.Kepala silinder atau lebih mesra dipanggil “head” perlu dipisahkan
dari enjin bagi memudahkan kerja.
“Cikgu
ada?” tanya lelaki tadi ringkas.
“Ada,kejap
saya panggilkan.”Pelatih yang disapa tadi terus ke arah bilik guru.
Tidak
lama kemudian, seorang lelaki berkulit hitam manis, berpakaian bengkel keluar
dari bilik guru.Langkahnya disusun sederhana, tidak laju dan tidak pula
perlahan.Cikgu Kamal namanya. Pelatih yang memanggilnya tadi berada di
belakang.Aku melihat situasi itu dari tadi.Aku hairan kerana lelaki itu tidak
kelihatan mesra dengan Cikgu.Perbualan mereka ringkas.Kemudian,Cikgu kelihatan
menjenguk-jenguk ke sana sini seperti mencari seseorang.
“Hah.Pak
Long dengan Suri,pergi tolong tengokkan kereta pak cik.Bawak la apa yang patut,”
arah Cikgu.
Nama
aku diseru.Terkejut sebentar.Bukan kerana nama aku yang “Suri” tu
dipanggil,tapi mungkin kerana terlalu khusyuk dengan kerja-kerja yang
dilakukan.Pelik kan nama “Suri”?Nama aku Yusri.Nak rasa senang dipanggil , “Suri”
pula jadinya.Tak apa-apa la.Aku selesa dengan panggilan tu.Bagi aku nama
gelaran ni tujuannya untuk merapatkan,bukan untuk mengutuk.
“Ada
apa masalahnya,Cikgu?” tanya Pak Long,ketua kami kat sini dan yang paling tua.
“Kereta
pak cik ni tiba-tiba mati kat ‘traffic light’ sebelah kedai cina tu,”terang
cikgu sambil menunjukkan jari telunjuknya ke arah lokasi kereta itu.
Penerangan
ringkas cikgu tu secara tak langsung menerangkan apa peralatan penting yang
perlu dibawa. “Test bulb” dan “screwdriver” sudah mencukupi.Baru satu bulan
setengah dekat sini,tapi banyak ilmu yang dah aku pelajari.Macam kejadian pak
cik ni, aku dah boleh senarai pendekkan cuma tiga sistem yang perlu diuji. “Starting
system”, “charging system” dan “ignition system”.
Kami
sampai di lokasi kereta tadi. Kereta Proton Saga itu dalam keadaan but
hadapannya yang sudah terbuka. Seolah-olah seperti sudah siap sedia untuk
diperiksa.Nasib baik Proton Saga.Tidak kompleks.Kalau kereta yang menggunakan
sistem komputer yang canggih seperti BMW,hatta HONDA sekalipun,aku tarik diri.Pak
Long terus bergerak masuk ke dalam kereta manakala aku mendapatkan but hadapan
kereta.Jam menunjukan pukul 2.00 petang.Panas terik dan enjin yang baru sahaja
mati itu merupakan sinergi kepanasan yang tidak boleh digambarkan dengan
kata-kata.Kereta cuba dihidupkan.Gagal.Tetapi dari segi bunyi “starter”,aku
rasa tiada masalah. Aku memasukkan “screwdriver” ke dalam “high tension cable”
yang ditarik daripada salah satu “spark plug”.Ujian ini bertujuan untuk menguji
“ignition system”.
“Try
start sekali lagi,Pak Long,”arah aku.
Tiada
bunga api yang dihasilkan.Aku dah boleh agak “ignition system” ada masalah.Pak
Long terus bergerak ke arah aku.
“Ada
api tak?” tanya Pak Long. “Api” merupakan istilah bengkel menunjukkan kepada
bunga api.
“Tak
dak la Pak Long.”
“Tak
pa.Kita try test yang lain dulu,”kata Pak Long merujuk kepada “starting system”
dan “charging system”.
Berdasarkan
pemeriksaan, kedua-dua sistem yang lain dalam keadaan baik. Pak Long
mengeluarkan telefon bimbitnya menceritakan butir-butir yang penting kepada
Cikgu.Tidak lama kemudian,Cikgu datang bersama alat ganti.Sebelum dibuat
penggantian,Cikgu mengesahkan terlebih dahulu.Tepat.Rasa sangat seronok bila
dapat buat kerja lapangan macam ni.